plik kalibracyjny najlepszefoto.pl

Zarządzanie kolorem - dlaczego warto się nim zainteresować

Dodane przez Michał Buczkowski / Ilość komentarzy (0)

Aby uzyskać najlepsze wyniki, by zdjęcia miały żądaną przez nas kolorystykę, należy zrozumieć podstawowe zasady zarządzania kolorami.

RGB to nie CMYK

 

 

W dzisiejszym cyfrowym świecie używanych jest wiele różnych rodzajów zapisu obrazów, istnieje równie duża liczba urządzeń służących do wydruku danych. Z wielu powodów plik cyfrowy nie zawsze może idealnie odpowiadać wydrukowanemu arkuszowi. Najbardziej widoczna różnica wynika z faktu, że do pracy na monitorze używamy skali RGB odpowiadającej kolorom Red (czerwony), Green (zielony) i Blue (niebieski), które opisują cyfrowo kolory, gdy zaś drukujemy korzystamy ze skali CMYK odpowiadającej kolorom: Cyan, Magenta, Yellow i Black. Zarządzanie kolorami pomaga zminimalizować ten problem. Zarządzanie kolorem umożliwia dość dokładne dopasowanie barw, które widzimy na monitorze na naszych wydrukach i naświetlaniach.

 

RODZAJE RGB

Większość cyfrowych zdjęć pochodzi z aparatów cyfrowych i skanerów. Niezależnie od pochodzenia, cyfrowe obrazy istnieją w postaci plików typu RGB. Każdy piksel w obrazie cyfrowym opisywany jest przez ilość czerwonego, zielonego i niebieskiego światła, które tworzą właściwy kolor. Suma kolorów czerwonego, zielonego i niebieskiego tworzy kolor biały.

RGB traktuje się często ostatecznie jako numer koloru – jest to jednak błędem, gdyż w rzeczywistości istnieje wiele odmian skali RGB w cyfrowym świecie.
Wszystkie odmiany używają numeracji od 0 do 255, jednak każda odmiana używa numerów inaczej, co oznacza, że ten sam zestaw liczb może oznaczać zupełnie odmienne kolory.

Dwa najpopularniejsze profile kolorystyczne tego typu to sRGB i AdobeRGB. sRGB jest bardziej powszechną przestrzenią kolorów i zazwyczaj jest ustawiona domyślnie dla większości użytkowników. AdobeRGB jest często używany w fotografii komercyjnej przez fotografów wykorzystujących format RAW.

Niestety - zakres barwny przestrzeni AdobeRGB okazuje się zbyt szeroki dla większości monitorów, bywają też większe problemy z jego konwersją (o konwersji opowiemy za chwilę).

Przestrzeń kolorystyczną postrzegamy poprzez monitor, na którym pracujemy. Niezależnie od tego czy używamy monitora CRT czy LCD – piksele złożone są z elementów RGB. Niektóre monitory mają dużę gamę kolorów, podczas gdy inne mogą być znacznie zredukowane. Aby właściwie ocenić jakość odwzorowania kolorów musimy posiadać monitor z szeroką przestrzenią kolorystyczną, który został prawidłowo skalibrowany.

 

CMYK

Większość urządzeń wyjściowych czyli drukarek używa skali CMYK do mieszania kolorów. Podstawowa różnica pomiędzy skalą CMYK a RGB polega na tym, iż w wyniku całkowitej kombinacji kolorów C+M+Y+K daje nam kolor czarny. Podobnie jak w przypadku RGB, istnieje wiele typów przestrzeni CMYK, z których każda opisuje specyfikę danego koloru.

Konwersja RGB do CMYK

RGB i CMYK - różnice między nimi sprawiają trudności wszystkim fotografom. Gdy cyfrowy obraz jest drukowany, jego numery RGB są konwertowane do numerów CMYK dla drukarki. Konwersja ta może spowodować nieoczekiwane i niezamierzone efekty, o ile odbywa się to w sposób niekontrolowany. Przestrzenie RGB i CMYK nie do końca się pokrywają, niektóre kolory w RGB nie mają dokładnego odpowiednika w CMYK. Oznacza to, że często kolory, które widzimy na naszym monitorze, nie mogą być dokładnie powielone na wydruku. Zarządzanie kolorami zatem to proces, w wyniku którego możemy wybrać najlepsze możliwe kolory w CMYK, aby dopasować dany kolor w RGB.

Dla ułatwienia kalibracji i zarządzania kolorem najlepszefoto.pl może wysłać pakiet odbitek kontrolnych. Pliki oryginalne, dzięki którym można porównać oddanie kolorów z naświetleń na monitorze, znajdują się TUTAJ.   

Komentarze

Dodaj komentarz

Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.