Kałuża Marcin zarządzanie barwą w najlepszefoto.pl

CO SIĘ STANIE GDY "PAPIEROWEGO PERWERSA" WPUŚCI SIĘ DO NAJWIĘKSZEGO PARKU MASZYNOWEGO DRUKARNII FOTOGRAFICZNEJ W POLSCE? -CZYLI CO MARCIN KAŁUŻA ROBI W NAJLEPSZEFOTO?

Esteta, wielbiący koty i dobrą kuchnię. Z pochodzenia nadwiślanin.

Należy do grona Coloratti. O zarządzaniu barwą i kalibracji wie wszystko.

W Najlepszefoto czuje się jak dziecko – w końcu ma tu swoje drogie zabawki...

 

Od kiedy współpracujesz z Najlepszefoto.pl?

Moja współpraca z Najlepszefoto.pl rozpoczęła się kilka lat temu. Początkowo były to pojedyncze wizyty w celu skalibrowania/oprofilowania nowo zakupionych urządzeń oraz przeszkolenia pracowników.

 

A kiedy umówiliście się na "dłuższy związek"?

Od maja 2017 roku nawiązałem stałą współpracę jako head color manager.

 

Ok, ale co to właściwie ozacza?

Moim głównym zadaniem jest uzyskanie dobrego odwzorowania barw zdjęć, spójnej i powtarzalnej kolorystyki oraz optymalizacja jakości w obrębie wszystkich technologii druku wykorzystywanych do produkcji fotoalbumów, fotoksiążek, odbitek i innych wydruków.

Head color manager w Najlepszefoto.pl - Marcin Kałuża

Czyli co robisz w Najlepszefoto.pl?

Zadanie to realizuję kalibrując i profilując zarówno maszyny do druku i wykonywania odbitek, jak i monitory. Szkolę też pracowników odpowiedzialnych za późniejsze kalibrowanie, tworzenie profili i kontrolę jakości. W dalszym etapie zamierzam edukować klientów.

Marcin Kałuża - kalibracja maszyn w drukarni fotograficznej Najlepszefoto.pl

Klientów firmy?

Tak, bo nawet najdoskonalsza, najbardziej zaawansowana technologicznie maszyna nie sprawi, że źle przygotowany materiał dobrze wyjdzie w druku.

 

Od jak dawna zajmujesz się kolorystyką?

Od ponad dwudziestu lat zawodowo zajmuję się projektowaniem graficznym, fotografią i drukiem. Jako grafik podjąłem pracę już jako nastolatek. Następnie zacząłem wykonywać i skanować zdjęcia, do projektowanych przeze mnie katalogów, za pomocą średnioformatowych aparatów analogowych. Prowadziłem własną drukarnię offsetową i cyfrową. Ze względu na zainteresowanie fotografią świadczyłem też usługi z zakresu druku wielkoformatowych fotografii artystycznych. W pewnym momencie projektowałem gazetki reklamowe dla hipermarketów, do których wykonywałem zdjęcia produktów. Uzyskanie poprawnej kolorystyki zdjęć na tanim papierze gazetowym, na którym były one drukowane, okazało się szalenie trudne. To zmotywowało mnie do zgłębiania zagadnień związanych z zarządzaniem kolorami, teorią barwy, kalibracją i profilowaniem. Zdobyta wiedza, sprzęt i doświadczenie z tego zakresu sprawiły, że zacząłem dodatkowo zajmować się usługową kalibracją monitorów i urządzeń do druku.

 

Czyli masz w tej tematyce spore doświadczenie?

Skalibrowałem niezliczoną ilość monitorów, drukarek, maszyn cyfrowych i minilabów. Dzięki zdobytemu doświadczeniu nawiązałem współpracę z firmami zajmującymi się oferowaniem rozwiazań do zastosowań o krytycznym znaczeniu koloru - takich jak monitory graficzne, kalibratory i drukarki fotograficzne. Obecnie współpracuję z NEC Display Solution, X-Rite Photo, oraz Canon Polska, które wspieram w kwestii szkoleń pracowników i partnerów, oraz promocji monitorów, drukarek, kalibratorów i wzorników.

Marcin Kałuża - zarządzanie kolorem, profilowanie maszyn drukujących oraz naświetlających w najlepszefoto.pl

Skąd ta pasja do kolorów u mężczyzny?

Przez całe dorosłe życie zajmowałem się i fascynowałem fotografią, grafiką i drukiem, w których to dziedzinach kolor - oraz jego jak najdokładniejsze odwzorowanie - ma znaczenie krytyczne. Z kolorem miałem również styczność na krakowskiej ASP, gdzie podczas studiów poznawałem jego znaczenie od strony artystycznej na zajęciach z malarstwa, fotografii i projektowania graficznego. Brak zainteresowania kolorem wśród facetów jest pewnym obiegowym stereotypem, być może związanym z faktem, że wśród mężczyzn statystycznie częściej niż u kobiet zdarzają się problemy z widzeniem barwnym i daltonizmem (ok. 10%). Osobiście jednak mimo wieku cieszę się doskonałym wzrokiem strzelca wyborowego i uzyskuję bezbłędny wynik w teście Farnswortha-Munsella na poprawności widzenia barwnego.

 

Pewnie dlatego zaufało Ci Najlepszefoto.pl. A Ty? Dlaczego właśnie tę firmę wybrałeś do współpracy?

Współpraca z NF stanowi dla mnie olbrzymie wyzwanie i okazję do zdobycia bezcennych doświadczeń. Mam tu dostęp do niezliczonych ilości najbardziej zaawansowanych technologicznie, najnowocześniejszych (i bizantyjsko kosztownych) urządzeń do druku fotografii, jakie tylko obecnie są na rynku. Tutejszy park maszynowy jest dla osoby obeznanej z tematem niesłychanie imponujący i unikatowy na światową skalę.

Marcin Kałuża - profilowanie HP Indigo w Najlepszefoto.pl

Zabawki dla dużych chłopców zawsze sporo kosztują. Nad jakimi maszynami Ty czuwasz?

Tradycyjne odbitki srebrowe i fotoalbumy wykonywane są przez armadę dwudziestukilku minilabów Noritsu QSS. Podstawowe książki drukowane są na ponad tuzinie tonerowych maszyn cyfrowych Xerox serii 1000 i iGen, oraz jednej Ricoh. Urządzania do druku mniejszych formatów uzupełnia siedem wielkoformatowych dziesięciokolorowych ploterów wodnopigmentowych i ekosolwentowych. Perełkami są dwa najnowocześniejsze i wszechpotężne suche minilaby na świecie - siedmiokolorowe Canony DreamLabo 5000, wykorzystywane do druku DreamBooków o ultymatywnej jakości. Jakby tego było mało na hali produkcyjnej pojawiły się właśnie nowe maszyny elektroinkowe HP Indigo 12000 (pierwsza w PL) i 7900…

DreamLabo 5000 - nowoczesna drukarka atramentowa w parku maszynowym Najlepszefoto.pl

Dużo pracy. Często odwiedzasz firmę?

W siedzibie firmy bywam kilka razy w miesiącu, ale również zdalnie nadzoruję prace związane z kolorem, kalibracją i profilowaniem.

 

Co już udało Ci się osiągnąć?

W pierwszym etapie staram się uzyskać jak najlepszą neutralność szarości i spójność kolorystyczną w obrębie wszystkich 6-ciu technologii reprodukcyjnych, oraz wycisnąć maksimum możliwości z wszystkich urządzeń.

 

A jakie plany masz na swoją pracę w Najlepszefoto.pl?

Planujemy stworzyć #najlepszyteam osób odpowiedzialnych w firmie za kalibrację, profilowanie i utrzymanie stabilności kolorystycznej. Będziemy starali się uzyskać jakość, spójność i powtarzalność wyższą niż w przypadku największych zachodnich producentów fotoalbumów i fotoksiążek, by móc skutecznie konkurować na światowych rynkach. Bardzo też chciałbym zwiększyć świadomość wśród klientów i edukować ich z zakresu optymalnego przygotowania zdjęć do druku, kalibracji i profilowania monitorów czy aranżacji miejsca pracy.

 

Rozmawiała: Monika Szałajko

Komentarze

Dodaj komentarz

Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.